Wake up, move on, stop pretend you don't exist

Filosofiprov på tisdag. Jag kan verkligen inte förstå vad det är vi ska lära oss? Och vad har man för nytta av det? Varför är det ens ett ämne? Dom som vill filosofera kan väl få göra det på din fritid istället.

"Men vem är detta "jag" som "har" kropp och själ? Är vi tre egentligen? Jag, min kropp och min själ?"

"Jag kan tänka mig att min kropp inte existerar. Däremot kan jag inte tänka mig att jag själv inte existerar. Alltså är jag själv, som tänkande väsen, helt skild från min kropp.
Den intressanta frågan är givetvis: håller det här resonemanget? Och svaret är ett klart nej."
Varför fan ska man ens diskutera saken då? Jag blir irriterad,

Visste du...?
* Elefanter är det enda djuret som inte kan hoppa?
* Kvinnor blinkar nästan dubbelt så mycket som män?
* Det är möjligt att leda en ko uppför en trappa men inte nedför?
* En snigel kan sova i 3 mån?
* En struts öga är större än dess hjärna?
* En krokodil inte kan räcka ut tungan?
* Fjärilar smakar med fötterna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0